17.06

Genanvendelse fra by til land - og recirkulering af næringsstoffer får nu en større kampagne bag sig!

Bæredygtighed er hot - og festivaltiltaget viser, at BGORJ bestemt ikke er ene om den dagsorden.

Roskilde Festival og Landbrug & Fødevarer lancerer sammen: et nyt bæredygtighedskoncept ”fra pis til pilsner” eller ”beercycling”, som det kaldes af hensyn til festivallens mange udenlandske gæster.

- Det handler om at vende vores tilgang til affald fra at være en belastning til at være en vigtig ressource. Den meget festival-urin er i dag en belastning for miljøet og i første omgang for kloaksystem og renseanlæg i Roskilde. Med projektet vender vi de mange liter til at være en ressource, siger Leif Nielsen, kommunikationsdirektør i Landbrug & Fødevarer.

Leif Nielsen har store forventninger til projektet, og ikke mindst til modtagelsen af det.

- Jeg tror, de fleste kan se både det fornuftige men også det sjove i, at man er med til at lave sin egen øl i stedet for at lade sit affald gå til spilde. Alle taler om bæredygtighed, og her kan landbruget vise et ret konkret billede på den bæredygtighedstankegang, som præger erhvervet i disse år. At der også går rock n´ roll i den, tror jeg kun fremmer budskabet, siger Leif Nielsen.

Direktør for Roskilde Festival, Henrik Rasmussen, ser frem til samarbejdet med Landbrug & Fødevarer.

-  ”Beercycling”-projektet er et rigtig interessant bud på en ny bæredygtig løsning, hvor urin ikke bare opsamles i kloakker, men rent faktisk får et formål. Det er et projekt, som peger langt ud over festivalen – og det understreger, at Roskilde Festival er et fantastisk testlaboratorium for nye bæredygtige løsninger til gavn for fremtidens samfund, siger Henrik Rasmussen, administrerende direktør, Roskilde Festival.

Læs mere her.

Kampagnefilm: http://lf.dk/aktuelt/et-nyt-kapitel/se-filmene/filmen-der-er-et-yndigt-land-2015

Plakater: http://lf.dk/aktuelt/et-nyt-kapitel/bag-om-annoncerne/pis-til-pilsner